Det Gode Og Sunde Liv

Kostråd

En sundere livsstil med de 10 officielle kostråd

Fødevarestyrelsen har udarbejdet 10 officielle kostråd som også gælder for personer med type 2-diabetes. Læs nærmere om kostrådene herunder og tryk på linkene på siden for at få gode råd til en sundere livsstil.

Spis varieret

1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

Fysisk aktivitet kan sænke blodsukkeret, så husk at være opmærksom på dit blodsukker når du er fysisk aktiv. Du kan læse nærmere om hvordan motion påvirker dit blodsukker ved at trykke her.

2. Spis frugt og mange grøntsager

“Spis 6 om dagen”, hvilket svarer til ca. 600 g grøntsager og frugt. Mindst halvdelen skal være grøntsager, gerne de grove typer som kål, rodfrugter, porrer, løg og bønner. Cirka 3 stk. frugt om dagen er passende for de fleste. Vær opmærksom på at frugt indeholder frugtsukker, der giver stigning i blodsukkeret.

3. Spis mere fisk

Spis fisk og skaldyr til både hovedret og som pålæg – gerne 350 g om ugen.

4. Vælg fuldkorn

Brød indeholder mange kulhydrater og sukkerarter. Det er derfor bedst at vælge brød med et højt indhold af fuldkorn og kostfibre, da det mætter godt og giver en langsommere stigning i blodsukkeret. Vælg derfor fuldkornsprodukter såsom havregryn, rugbrød, ris og pasta samt fuldkornsbrød. Mange kostfibre har blandt andet positiv indvirkning på blodsukkeret og fedtstofferne i dit blod. 

5. Vælg magert kød og kødpålæg

Vælg kød og pålæg med højst 10 % fedt. Spis højst 500 g tilberedt kød om ugen fra okse, kalv, lam eller gris.

6. Vælg magre mejeriprodukter

Vælg skummet-, mini- eller kærnemælk eller syrnede produkter med højst 1,5 % fedt. Vær opmærksom på at mælk og syrnede mælkeprodukter indeholder mælkesukker, der giver stigning i blodsukkeret. 1-2 glas (250-500 ml) om dagen er passende mængde for de fleste.

7. Spis mindre mættet fedt

Vælg hellere plantefedt som raps-, olivenolie og flydende margarine. Nødder, mandler, avocado, oliven og fede fisk indeholder også sundt fedt.

8. Spis mad med mindre salt

Når du spiser mindre salt, sænker du dit blodtryk, og det er med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme.

9. Spis mindre sukker

Sukker er et hurtigvirkende kulhydrat og får dit blodsukker til at stige hurtigt. Sukker bidrager udelukkende med kalorier og indeholder hverken vitaminer, mineraler eller kostfibre. Sukker er derfor et type kulhydrat, som du med fordel kan begrænse, specielt hvis du ønsker et vægttab. Du kan erstatte sukker helt eller delvist med sødestoffer og lightprodukter.

10. Drik vand

Vand dækker dit væskebehov uden at bidrage med kalorier. Vi anbefaler ikke sukkersødede drikke, frugtjuice og smoothies, da de giver hurtig stigning i blodsukkeret. Har du lyst til sodavand eller læskedrikke, så vælg dem uden sukker og med højst 1 gram kulhydrat per 100 gram.

Kilde: Diabetesforeningen

Tryk play midt på billedet for at se en video om “Let din tallerken”

 

 

Tryk her for at se indkøbskort til når du er på farten

Tryk her for at se flere opskrifter